Archiwum

Przeglądasz aktualnie archiwum wiadomości

Wszyscy kierowcy poruszający się pojazdami wyposażonymi w tachografy cyfrowe zobowiązani są do posiadania spersonalizowanego dokumentu jakim jest karta kierowcy. Prawo(przepisy rozporządzenia 165/2014 (UE)) jednak nigdy nie przewidywało i nie dopuszcza możliwości korzystania z karty znalezionej, pożyczonej czy generalnie rzecz ujmując wydanej i należącej do innego kierowcy. Dlatego też realizacja przewozu drogowego przez kierowcę używającego cudzej karty do tachografu nigdy w trakcie kontroli nie pozostaje bez echa oznaczając z reguły poważne problemy.

Transport ADR z definicji jest transportem substancji i materiałów niebezpiecznych a obowiązujące rygorystyczne normy i uwarunkowania prawne powodują, iż jest także jedną z najtrudniejszych do zorganizowania form przewozu drogowego. Niestety nie wszyscy temu zadaniu są w stanie podołać, narażają się tym samym na niemałe finansowe konsekwencje czego przykładem może być ostatnia kontrola takiego przewozu ujawniona na terenie naszego województwa.

Transport ponadgabarytowy, inaczej nazywany ponadnormatywnym lub nienormatywnym jest ściśle określony przepisami prawa. Posiadanie specjalistycznego sprzętu ale nade wszystko znajomość zasad organizacji przewozu ładunków ponadnormatywnych określonych w ustawie o drogach publicznych i prawie o ruchu drogowym, których bezwzględnie należy przestrzegać pozostaje warunkiem prawidłowości takiego przewozu. Niestety obowiązki wynikające z przepisów nie zawsze zostają dopełnione czego przykładem może być kontrola przeprowadzona przez podkarpackich inspektorów przy współudziale funkcjonariuszy policji ze Stalowej Woli.

ADR Master Class jest jednym z flagowych wydarzeń ECR, w których inspektorzy ITD od kliku lat biorą udział. W tym roku ten udział został poszerzony o prowadzenie wykładów podczas których, inspektorzy dzielili się swoją wiedzą z pozostałymi uczestnikami warsztatów tj. między innym z tematu fałszerstw ujawnionych przez inspektorów ITD oraz funkcjonariuszy SG podczas kontroli przewozu towarów niebezpiecznych. Wydarzenia ECR stanowią wartość dodaną na płaszczyźnie wymiany wiedzy oraz doświadczeń związanych z egzekwowaniem prawa przez poszczególne służby kontrolne państw-stron ECR. Dla Polski jest to szczególnie istotne z dniem 1 lipca b.r. kiedy to GITD w mieniu Polski objęła prezydencje w ECR.

Lato to pełnia sezonu budowlanego. Na drogach naszego regionu często widujemy pojazdy transportujące beton. Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę z tego, iż transport ten odbywa się z naruszeniem obowiązujących norm w zakresie dopuszczalnych nacisków osi i z przekroczeniem dopuszczalnej masy całkowitej. Skontrolowany w ostatni piątek tego typu pojazd  to już drugi w ostatnim czasie, którego parametry zostały mocno przekroczone.

Pisaliśmy już wielokrotnie o dość prymitywnej formie zakłócania sygnału z czujnika ruchu, przekazującego dane o czynności jazdy do tachografu jakim jest magnes. Tym razem rzeszowscy inspektorzy ujawnili zdecydowanie bardziej zaawansowaną postać manipulacji i wpływania na rejestrowanie rodzaju aktywności kierowcy.

Minęło kilka miesięcy od marcowej, można by rzec spektakularnej wizyty rzeszowskich inspektorów transportu drogowego na terenie Mielca, aż w końcu przyszedł czas by ją ponowić. Niestety i tym razem kurtuazyjnego charakteru nie miała a jej efekty to niczym swoiste deja vu, tj. nieodparte odczucie u inspektorów, że przeżywana sytuacja już kiedyś się wydarzyła.

W poniedziałek 8 lipca b.r. pracownicy WITD w Rzeszowie na zaproszenie Dyrektora Ośrodka CARITAS w Myczkowcach ks. Bogdana Janika przybliżyli uczestnikom I turnusu kolonii letniej zorganizowanej przez CARITAS Diecezji Rzeszowskiej w Myczkowcach zasady bezpiecznego zachowania się na drodze.

Po ponad pół promila alkoholu w organizmie mieli kierowcy ciężarówki, którą skontrolowali podkarpaccy inspektorzy. W takim stanie prowadzili  blisko 40 tonowy zestaw realizując międzynarodowy przewóz z Łotwy do Rumunii.

Stosowanie magnesu, który zakłóca sygnał z czujnika ruchu, przekazującego dane o czynności jazdy do tachografu to jedna z najbardziej popularnych manipulacji stosowanych przez kierowców. Łatwość zastosowania takich rozwiązań i niski koszt zapewne są powodem ich częstego występowania. Tyle tylko, że oprócz tych pseudo zalet mają jeszcze to do siebie, iż bardzo łatwo je wykryć. Eliminowanie zaś manipulacji w pojazdach to jeden z priorytetów europejskich służb kontrolnych a bez wątpienia prym w tej statystyce wiedzie nasza rodzima Inspekcja Transportu Drogowego.