Nieprawidłowości z wagą, czasem pracy i stanem technicznym pojazdu
We czwartek 14 listopada w godzinach południowych patrol podkarpackiej ITD, w miejscowości Parkosz na drodze krajowej 94, zatrzymał samochód ciężarowy należący do krajowej przewoźnika, którym przewożony był gruz z budowy dróg, mostków i dojazdów do posesji.
Pojazd skierowano na punkt kontrolny przystosowany do przeprowadzenia czynności z użyciem wag i innych przyrządów pomiarowych. Z danych pobranych przez kontrolerów z systemu CEPiK, wynikało, że dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu, może wynosić 41000 kg. Kierowca nie posiadał przy sobie dokumentu potwierdzającego uzyskanie odstępstwa od przepisów dotyczących warunków technicznych pojazdów zawartych w z § 3 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, który stanowi, że dopuszczalna masa całkowita pojazdu samochodowego o liczbie osi większej niż trzy, nie może 32 tony.
Podczas procedury ważenia okazało się, że rzeczywista masa pojazdu wyniosła 33900 kg, co w stosunku do 32000 kg stanowiło przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej o 1900 kg
Inspektorzy ujawnili również, że dopuszczalny nacisk podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego przekroczył dopuszczalną wartość 18000 kg o 2300 kg.
Nieprawidłowości wagowe nie były jedynymi, jakie zostały stwierdzone podczas tej kontroli. W trakcie analizy czasu pracy, ustalono, że kierowca nie zawsze rejestrował na karcie do tachografu, dane dotyczące swojej pracy, a stan techniczny pojazdu też pozostawiał do życzenia przez płyny eksploatacyjne, które w sposób ciągły wyciekały na powierzchnię drogi.
Łącznie za stwierdzone nieprawidłowości w postaci: wykonywania przewozu pojazdem nienormatywnym, nierejestrowanie przez kierowcę danych dotyczących jego aktywności, wyciąganie karty kierowcy w trakcie pracy, oraz za stan techniczny przedsiębiorcy grozi kara pieniężna w kwocie blisko 23000 zł.
Na kierowcę nałożono mandat w kwocie 2000 zł.
Zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu z powodu nieprawidłowego stanu technicznego oraz za nieprawidłowy wpis w dowodzie rejestracyjnym, dotyczący dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu.