Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 2/2013 Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 4 lutego 2013r.w sprawie procedury przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego w Rzeszowie.
Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego w Rzeszowie.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszania organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy, zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
- Przedmiotem skargi mogą być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
- O kwalifikacji czy pismo jest skargą albo wnioskiem decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. Z ustnego przyjęcia skargi sporządza się protokół ( załącznik do niniejszej procedur
Uprawnionymi do przyjęcia skargi i sporządzenia protokołu są: Naczelnik Wydziału Prawnego, referent prawny zajmujący się w/w problematyką.
Rozdział II
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
- W sprawie skarg i wniosków w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego w Rzeszowie interesanci przyjmowani są przez Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego lub jego Zastępcę w każdy poniedziałek miesiąca w godzinach od 13.00 do 15.00.
- Do zakresu działania Wydziału Prawnego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Rzeszowie należy w szczególności: przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków oraz organizowanie przyjęć osób zgłaszających się w sprawach skarg i wniosków do Wojewódzkiego Inspektora, sporządzanie zestawień oraz analiz dotyczących rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków składanych w Inspektoracie, przekazywanie wniosków wniesionych niewłaściwie do Inspektoratu organom właściwym do ich rozpatrzenia.
- Wydział Prawny tutejszego Inspektoratu prowadzi pisemny rejestr skarg i wniosków wpływających do jednostki.
- Rejestr skarg i wniosków uwzględnia następujące rubryki
- liczbę porządkową,
- datę wpływu skargi/wniosku,
- znak sprawy,
- kierującego wniosek/skargę,
- pracownika załatwiającego sprawę,
- pracownika załatwiającego sprawę,
- sposób załatwienia,
- termin załatwienia
Rozdział III
Kwalifikowanie skarg i wniosków
- Kwalifikacji spraw jako skargi lub wniosku dokonuje Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego lub jego Zastępca, który następnie dekretuje pismo na Naczelnika Wydziału Prawnego.
- Naczelnik Wydziału Prawnego dekretuje pismo na referenta prawnego zajmującego się tą problematyką.
- Każda sprawa zakwalifikowana przez Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego lub jego Zastępcę jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków przez referenta prawnego.
Rozdział IV
Rozpatrywanie skarg i wniosków
- Odpowiedź dla strony zawierającą stanowisko organu dotyczące przedmiotu wniosku/skargi przygotowuje referent prawny.
- Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się dokumentację obejmującą m.in.:
- oryginał skargi/wniosku,
- notatkę urzędową zawierającą stanowisko organu albo jego pracowników, jeżeli skarga dotyczy w szczególności: zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenia praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw,
- odpowiedź do wnoszącego skargę i wniosek, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru pisma,
- inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
- W zakresie rozpatrywania skarg i wniosków stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14.06.1960r.- kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz.U. z 2013r.poz. 267) oraz zapisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 08.01.2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków ( Dz.U. z 2002r. Nr 5,poz.46).
Rozdział V
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
W zakresie terminów rozpatrywania skarg i wniosków stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14.06.1960r.- kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz.U. z 2013r.poz. 267) oraz zapisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 08.01.2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r. Nr 5,poz.46).
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
- Skargi i wnioski w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie podlegają opłacie skarbowej.